Pár slov úvodem


Vítám všechny knihomoly, čtenáře, ale i nečtenáře.

Zároveň prosím, abyste se vyjadřovali vždy slušně, i když se s něčím či někým náhodou neshodnete.

Najdete mě

Co právě čtu

Archiv

Čtenáři

Návštěvníci

Používá technologii služby Blogger.

Hektické období měsíce prosince


Kdo sleduje můj blog, mohl si všimnout, že v poslední době nepřibyl žádný příspěvek.
Když jsem si blog zakládala, jedno z hlavních negativ a myšlenek, nad kterými jsem velmi přemýšlela bylo vědomí, že ne vždy budu mít dostatek času k napsání příspěvku.
Bohužel se mi moje obavy potvrdily a já bezmocně sleduji, jak se časová prodleva zvyšuje a zvyšuje.


Jak již víte, pracuji v knihkupectví a jak můžete tušit, nadcházející svátky jsou doslova pohromou pro každé nákupní centrum, OC Novodvorská nevyjímaje.
Denně k nám zavítá nepočítaně zákazníků a naším úkolem je mimo jejich obsloužení i příjem a následné zaklízení zboží, úprava regálů, úklid prodejny a tak dále.


Práce je hodně, lidí málo

V této době se pracuje téměř celý týden, pracovní doba je o minimálně hodinu prodloužena. Sama sebe považuji za extroverta. Mám ráda lidi a čerpám z nich energii. Neobtěžuje mě pomáhat jim, obzvlášť s výběrem knihy. Nicméně od počátku prosince jsem se přistihla, že mi někteří z nich začínají lézt extrémně na nervy. Ty samé dotazy jsou na denním pořádku, plus se k lidské nátuře všeobecně přidává všeobecná podrážděnost a nervozita.
Nedivte se, že ani my, zaměstnanci nejsme v pohodě. Hlavně okolo čtvrté večer výraz všech v knihkupectví vypadá asi takto:



Pokud si nějaký potencionální zákazník čte tento článek, prosím Vás pouze o pár následujících maličkostí, jejichž respektováním ušetříte spoustu nervů nám, i sobě.

1. Pamatujte si název knihy, autora nebo alespoň obsah

Chápu, že se někdy stane, že zapomenete, obzvlášť pokud o knize slyšíte v rádiu, vidíte reklamu v metru či Vám ji doporučí známí, ale nezapomínejte, že my jsme také pouze lidi a 150x denně vedeme stejný dialog (často bez pozdravu) typu:
"Prosím, hledám knížku od toho... no... ježiš marja! No tamten!"
"Název knihy víte?"
"Taky nevím, ale je to taková červená knížka."
Upřímně? To je opravdu málo indícií! Mám vždy sto chutí odpovědět, že nejsem v AZ kvízu.

2. Hledáte nově vydanou knihu? Nejspíš ji najdete v novinkách

Vážně byste se divili, ale lidé strašně zpohodlněli tak, že je vyloženě obtěžuje cokoliv hledat. I když by se stačilo dívat se trochu více okolo sebe.
Ve většině knihkupectví jsou novinky umístěné přímo u vchodu, aby na ně bylo dobře vidět, aby byly snadno k nalezení. U nás trůní na takzvaných pyramidách, které jsou ještě navíc seřazené tématicky. Zákazníkům hledání usnadňují.
Zkuste se příště trochu více dívat okolo sebe a možná nebudete pomoc potřebovat. Samozřejmě neříkám motat se v knihkupectví půl hodinu, ale věřte, že pokud hledáte novinku, jste schopni ji do 5 minut najít.
I tak ale respektuji zákazníky, kteří viditelně spěchají a nechtějí se zdržovat déle, než je nezbytně nutné.

3. Sháníte těžko sehnatelný titul? Jeďte na Václavák

Pokud delší dobu sháníte knížku, která nějakým způsobem "není", obzvlášť pokud patří do kategorie učebnice, cizojazyčná literatura, či jakékoliv speciální vydání nebo omezený náklad, zkuste rovnou jet do Paláce knih na Václavské náměstí.
Mám téměř stoprocentní zkušenosti, že pokud nějakou knihu nemáme, minimálně jeden nebo dva kusy mají na Václavském náměstí. Proč? Protože hlavní pobočka.

4. Chcete se "jen zeptat"? Běžte na informace

Možná byste tomu nevěřili, ale už se mi několikrát stalo, že jsem byla na pokladně, fronta jako krá... a do toho přijde kdosi, který "se chce jen zeptat, můžu?" No, nemůžeš. Markuji a proto nevyhledávám. Logika? Jak pro koho.
Na dotazy a vyhledávání knih jsou přímo určené informace, které naleznete i v konkurenčních knihkupectvích. Nebuďte líní.

5. Máte kartu knižního klubu? Říkejte tuto informaci předem

Existuje hodně lidí vlastnící členství Knižního klubu, což je samozřejmě dobře. Nicméně pořád existuje nezanedbatelné množství "členovců", kteří si vzpomenou až když je nákup namarkován.
Samozřejmě, můžeme platbu zrušit a odečíst 5% slevu na veškerý sortiment (ano, i na diáře, balící papír, pohledy, záložky,...), na kterou má každý člověk vlastnící kartičku právo, ale věřte, že nás tím moc nepobavíte. Proč? Protože to trvá a zabírá další čas. Naprosto zbytečně.
A o lidech, kteří by náhodou kartičku už měli připravenou, pokud už ji vůbec mají, si už myslím, že ani neexistují a takové jedince pak obdařím extra úsměvem, protože ani netuší, kolik nervů a čekání ušetří sobě, mně a ostatním lidem ve frontě. Prosím, buďte ohleduplní.

6. Tašku za korunu? ZA KORUNU?

Pokud Váš nákup není nad 500,- nebo 1.000,- nedostanete tašku zdarma. Stojí korunu. Hlavně starší občané s tím mají problém, který si nezadá s řešením gordického uzlu.
První informace - my jsme ti poslední, kteří s touto skutečností něco zmůžou.
Druhá informace - knihy jsou velmi drahé, o tom žádná; většina z nich je ovšem naceněná cifrou končící na 9ku. Opravdu Vás ta vrácená koruna vytrhne?
Třetí informace - placení igelitových tašek není výmysl prodejců, řídíme se směrnicemi z Evropské unie. Pokud si chcete stěžovat, napište do Bruselu.
Upřímně, je mi na nic z lidí, kteří začnou prohlašovat, že zpoplatnění tašky je nehoráznost a že bych se měla stydět. Věřte nebo ne, já za to opravdu nemůžu.

Tenhle článek měl být původně hlavně omluvou za delší nečinnost, ale jak asi chápete z předchozích bodů, z práce chodím vyčerpaná, unavená, naštvaná a tehdy se 8 hodin spánku zdá jako krásné vysvobození.
Co se četby týče - není čas.

Ale nebojte se, situace se po svátcích zlepší. Tedy, všichni mě ujišťují a mně nezbývá než doufat.

Vám přeji hlavně klidné prožití Vánočních svátků a bohatou nadílku!

15 komentářů:

  1. Uf! No, úplne si mi pripomenula časy, keď som v Kanade šéfovala v miestnych potravinách oddeleniu Ovocie-Zelenina. Ja som si interne hovorila, že som managerka zhnitých jabĺk :) Keďže sme boli v centre národného parku, akýkoľvek sviatok znamenal neskutočný nápor ľudí a Vianoce boli najhoršie. Čím viac sa blížil 24.December, tým viac som sa snažila na tvári udržať čo najodpornejší výraz. Áno, najodpornejší. Už som tie neustále otázky nemohla zniesť. Najhoršie bolo, keď sa ma ľudia vypytovali na sortiment z iných oddelení, ako "Máte čerstvé kuratáááá???".Po týždní týchto otázok sa mi chcelo na zákazníka zrevať: "Neviem, mäso v Kanade nežerem, pretože to nie je mäso ale shit plný hormónov." Udržala som sa, ale dalo to prácu :)

    Takže úplne chápem tvoje pocity.. ale neviem, či by som sa udržala hlavne v situácii, kedy by som markovala knihy a niekto by sa "len chcel niečo spýtať". Ak by som tam mala frontu až za roh, asi by som nasadila svoj úsmev číslo 5: "Fuck off!" :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za mentální podporu, už jen 3 dny! :)

      Vymazat
    2. A ako dlho máš dovolenku? Dúfam, že aspoň 14 dní, na zregenerovanie nervov nič kratšie nestačí :)

      Vymazat
    3. Okolo sedmi dní :D ale pak už to bude jen lepší, věřím tomu! :D

      Vymazat
  2. S tímhle naprosto souhlasím.. S jistotou naštěstí můžu prohlásit, že já nejsem jedna z těchto zákazníků.. Prostě když si jdu koupit knihu, nějakou určitou, tak si ji určitě pamatuju a většinou si poradím sama, i když něco hledám nebo tak.. A panebože, to se fakt někdo zaobírá tou 1 Kč za tašku :o Nechápu :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám stejně. Když něco chci, vím konkrétně co nebo alespoň autora a když jdu na čumendu, tak jim to hned zahlásím :)
      To by ses divila! :D

      Vymazat
  3. Já bych na lidi asi něměla nervy..máš můj obdiv že se takhle tváříš až kolem 4 hodiny..já bych podobný výraz měla už od rána :D A zrovna včera jsem byla svědkem v Levných knihách jak se nějaká důchodkyně rozčiluje a vrčí na prodavačku ať jí dá tu tašku zadarmo..a platila 49kč..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je u nás bohužel na denním pořádku, ale člověk to musí brát s nadhledem, jinak bych už byla 10x v Bohnicích na příjmu :D

      Vymazat
  4. Juuuj kocka ja som pracovala pocas vysky v bille takze tiez mam podobne skusenosti :-D Pevne nervy ti prajem ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, už jen tři dny, díky bohu! :)

      Vymazat
  5. Výraz Quinn mě pobavil :D
    Nejsem v AZ-kvízu :D :D
    Promiň, že se tvému utrpení směju, ale ty to dokážeš podat jako komický výstup, že jsem se neubránila, hlavně proto, že to vidím před sebou jako živé :D Některé situace jsou analogické i u mě v kavárně. Přijde mi tam člověk, co suverénně odvětí: "Dal bych si kafe." Hmmm...neříkej!! :D Jako co na to máš říct a jak aby to neznělo jedovatě? :D Že dneska už má člověk na výběr i víc druhů a že by měl svou prosbu trochu specifikovat :D To máš pak chuť se smát a zároveň plakat, nad logikou zákazníků :D
    Moje uši samozřejmě pláčou i když slyší perfektní novotvary jako expreso nebo picollo :D No to jsem odbočila. Každopádně přeji pevné nervy, po svátcích "klidu a míru" se zase všechno vrátí snad trochu do normálu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No pardon, ono to zní komicky, ale já se většinou nebavím :D ano, děkuji, děkuji :)

      Vymazat
  6. Jako sorry, ale ZA KORUNU? :D No jo, prostě lidi. To samé s těmi otázkami u pokladny, to vytáčí i mě, jakožto čekajícího zákazníka. Tihle jedinci jsou většinou prvotřídně natvrdlí!! Normálně si tam s tím prodavačem pokecají a vůbec jim nevadí, že je za nimi stometrová fronta. Sobci. Krásný článek Klárko!! :) Tyhle mám nejradši. Držím ti palce, ať už to těch pár dní vydržíš a pak budeš mít klídek a nožky v teple.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky, od Tebe mě pochvala obzvlášť těší :)

      Vymazat
  7. Tu práci v knihkupectví Ti tak závidím!! Snad se mi jednou taky poštěstí :))

    OdpovědětVymazat

Všech komentářů si velmi vážím a na každý odpovídám.